Pojištění pro dopravce

- POJIŠTĚNÍ PRO DOPRAVCE

Kabotáž u vozidel do 3,5 tuny

Kabotáž u vozidel do 3,5 tuny
10. 5. 2017

Od klienta jsme dostali následující dopis, kde se ptá, jak funguje pojištění kabotáže pro vozidlo do 3,5 tuny v Německu a zda stačí pojištění odpovědnosti dopravce dle CMR.

Dobrý den, Mám dotaz ohledně pojištění kabotáže. Pokud provedu kabotáž s vozidlem do 3,5 tuny. Je potřeba mít pojištění např. pro Německo? Mám spoustu protichůdných informací. Ale i Česmad uvádí, že ani v Německu není potřeba připojistit kabotáž u aut do 3,5 tuny. Beru to tak že tím pádem po celé EU jako dopravce do 3,5 tuny mi stačí klasické pojištění nákladu dle CMR. Je to tak?

Je jasné, že v problematice je trochu zmatek. Tento zmatek tam vnáší německé zákony a různé interpretace. Nepomůže tomu ani nepřipravenost pojišťoven na tuto situaci. Proto zde veřejně dáváme zaslanou odpověď:

Vážený kliente,
v Německu je pro vozidla nebo soupravy nad 3,5 tuny povinnost mít pojištění při provádění kabotáže a to s limitem 600 000 EUR na jednu událost a 1 200 000 EUR na rok. Kvůli takto vysokému limitu je to pojištění trochu dražší, ale Vás se netýká, pokud nemáte za dodávkou ještě vlek a nepřesáhnete tím celkovou hmotnost soupravy 3,5 tuny.

Nemusíte mít tedy pojištění ze zákona. Jistě máte pojištění dle CMR, zde však všechny pojišťovny mají kabotážní přepravu standardně vyloučenou. Ikdyž jedete s vozidlem do 3,5 tuny, stále se jedná o kabotáž. Je tedy vhodné si v rámci CMR pojištění připojistit i toto krytí.

Pojišťovny za příplatek rozšíří krytí také na kabotážní přepravu ve všech státech EU a stojí to obvykle cca 20 % navíc. Jste pojištěn do sjednaného limitu odpovědnosti CMR a krytí se odvíjí také podle CMR. Je však důležité dát pozor, aby pojištění platilo také na Německo. Některé pojišťovny totiž z této kabotáže Německo vylučují, protože je pojišťují jen v rámci smluv jako pro vozidla nad 3,5 tuny.

Pokud si to takto domluvíte v pojišťovně, obvykle se to řeší dodatkem ke smlouvě, připojištěním či poznámkou v rámci sjednávání smlouvy. Problém může nastat v situaci, kdy dojde ke škodě na dráhém zboží např. na elektronice. Pojišťovna Vám vyplatí dle úmluvy CMR asi 270 Kč na kg zničeného nákladu. Ve většině států je to v pořádku, protože i místní legislativa je obdobná k úmluvě CMR. V Německu při kabotáži však odpovídáte plnou hodnotou nákladu. Takže lehké, ale drahé zboží by nebylo kryto plně. Výjimky jsou Slovensko a Rakousko, kde obvykle připojištění kabotáže respektuje přímo místní úpravu.

SHRNUTÍ: Skutečně nemusíte mít pojištěnou kabotáž v rozsahu jako platí pro vozidla nad 3,5 tuny. Avšak je vhodné si minimálně rozšířit základní pojištění CMR také na kabotáž. Není to drahé, ale je nutné si pohlídat, aby to platilo také na Německo a v ideálním případě také respektovalo německé zákony stran případného plnění. Ne všechny pojišťovny jsou na tento požadavek dobře připravené.

Poradili jsme Vám? Neváhejte nás kontaktovat, rádi Vám připravíme nabídky na míru, kde porovnáme cenu a rozsah od různých pojišťoven. Toto porovnání je ZDARMA. Formulář pojištění nákladu.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.