Pojištění pro dopravce

- POJIŠTĚNÍ PRO DOPRAVCE

Odpovědnost za zabezpečení a upevnění nákladu při přepravě

Odpovědnost za zabezpečení a upevnění nákladu při přepravě
15. 12. 2015

Za náklad odpovídá řidič, nebo alespoň to nás učili v autoškole, že. Ale jak je to u dopravce, který často náklad ani nevidí a také jej nepřipravuje? Co má dělat a kdo nese odpovědnost, to si projdeme v následujícím článku.


Poptejte nezávazně porovnání pojištění nákladu
Budete mít jistotu nejlevnější nabídky 

Odpovědnost dopravce

Nakládka/vykládka Odcizení/krádež Překročení dodací lhůty

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním uvedených údajů za účelem vypracování nabídek pojištění. Podrobnosti ..

Souhlasím se zpracováním údajů pro obchodní a marketingové účely provozovatele Fajnpojisteni.cz. Podrobnosti ...


Máme dlouhodobé zkušenosti s tímto pojištěním

Právní pohled na zabezpečení nákladu

Hned v úvodu zákona 361/2000 sb. o silničním provozu je v §5 stanovená povinnost řidiče zajistit bezpečnou přepravu nákladu. Toto je dále rozvedeno v §52 téhož zákona, kde se mimo jiné říká: "Náklad musí být na vozidle umístěn a upevněn tak, aby byla zajištěna stabilita a ovladatelnost vozidla a aby neohrožoval bezpečnost provozu na pozemních komunikacích ... ". Řidič je tedy odpovědný za to, že neprovozuje vozidlo s nezabezpečeným nákladem a to by si měl zkontrolovat při nakládce i při zastávkách. Z hlediska provedení přepravy je za náklad při přepravě odpovědný dopravce. Nakládá-li zásilku dopravce, je povinen dbát pokynů dopravce. Dopravce jedná se svou odbornou péčí a během nakládky je zastoupen řidičem. Pokud se tedy řidičovi nelíbí rozmístění nebo upevnění nákladu, tak vydá pokyn nakládající obsluze a by jej měla přerovnat.

Pokud se dopravce dostane do situace, kdy expediční firma nechce náklad řádně zabezpečit, může tedy přepravu odmítnout a žádat vyložení nákladu na účet odesílatele. Pro dopravce je důležité o tomto odesílatele informovat, aby měl možnost situaci řešit. Z pohledu řidiče je důležité řešit spor se zaměstnavatelem a v žádném případě nevyjíždět, pokud není o kvalitě zabezpečení nákladu přesvědčen.

Nedostatečný obal

Náklad je sice dobře zabezpečen, ale řidič není přesvědčený o tom, že jsou přepravované věci dostatečně zabalené. V tomto případě se nejedná o důvod odmítnutí přepravy. Dopravce musí informovat odesílatele a především toto zapsat do nákladního listu a zabezpečit k tomu také podpis odesílatele. Tím odesílatel příjme tuto výhradu dopravce a v případě poškození jeho špatně baleného nákladu za to nenese dopravce odpovědnost. Toto je stanoveno jak v českém právu, tak v úmluvě CMR a v neposlední řadě také v pojistných podmínkách pojištění odpovědnosti dopravce. Je dobré také pořídit fotografii takového nákladu.

Jak nakládat náklad

Náklad je důležité skládat vždy těsně od přední části korby vozidla. Náklad by měl být opřený o přední stěnu a další části vždy těsně o ty před nimi tak, aby se v případě nouzového brzdění nemohl rozjet dopředu po korbě nákladního auta. Pokud by se totiž náklad rozjel, tak je stejná hmotnost nákladu kvůli získané hybnosti mnohokrát nebezpečnější. Vhodné je skládat nejvyšší věci co nejvíce dopředu. Dále je dobré se pokusit rozmístit váhu nákladu rovnoměrně, aby se zásadně nezměnily vlastnosti vozidla. Proti pohybům nákladu do stran nebo dozadu je nutné náklad upevnit lany či jiným způsobem. Zvlášť důležité je dbát na uložení např. kovových tyčí, které by po sobě mohly klouzat.

Kvůli riziku poškození nákladu je velmi vhodné vždy naložení zdokumentovat. Většina mobilních telefonů dnes disponuje dostatečným fotoaparátem. Jednoduché vyfocení naložení nákladu i s upevňovacími lany či plachtou potom může být dobrým důkazem proti neposkytnutí pojistného plnění. Pro výběr pojištění je vhodné komunikovat s někým, kdo se v tomto oboru vyzná, proto vyplňte náš formulář na pojištění nákladu, dopravců a tahačů se specializujeme již několik let.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.