Pojištění pro dopravce

- POJIŠTĚNÍ PRO DOPRAVCE

Otevřený kontejner a odpovědnost dopravce

9. 12. 2015

Pokud provozujete k přepravě vozidlo s otevřeným nákladovým prostorem, tak je Vaše odpovědnost za náklad jiná než u plachtového či skříňového vozidla. Není v tomto ohledu důležité, zda máte sklápěč na sypký materiál, nebo podvalník či otevřený kontejner. Při přepravě zboží na takovémto dopravním prostředku totiž hrozí nákladu více rizik, než pokud je zakrytý pod plachtou a na to pamatuje především úmluva CMR.

Právní úprava

Pro mezinárodní dopravu, článek 17 ods. 4 úmluvy CMR přímo říká: "Dopravce je zproštěn odpovědnosti, vznikne-li ztráta nebo poškození ze zvláštního nebezpečí souvisejícího s jednou nebo více z těchto skutečností. a)Použití vozidel bez plachet, bylo-li takové vozidlo výslovně dohodnuto a poznamenáno v nákladním listě. (celou úmluvu najdete zde) Ve vnitrostátní dopravě tato problematika není tak přesně upravená. V §2566 odst. 2) občanského zákoníku jsou vyjmenovány 2 varianty, za kterých je možné se odpovědnosti zprostit: a) škodu způsobil odesílatel, příjemce nebo vlastník zásilky a za b) škodu způsobí vada či přirozená povaha zásilky. Určení odpovědnosti by bylo na soudu, ale z logiky vyplívá, že pokud zadavatel výslovně souhlasí s vozidlem bez plachet, musí vědět, že přirozenými vlivy se může poškodit. Odpovědnost by tedy byla na zadavateli přepravy.

Za jaká rizika tedy odpovědnost u vozidla bez plachet není?

Např. povětrnostní vlivy - poškození vlivem atmosférických vlivů, úbytek způsobený větrem, odnesení zvířaty či loupež nákladu ve chvíli, kdy nemohl mít náklad pod dozorem. Vyjmout by se mohlo i poškození odlétnutým kamínkem. Vše však má i druhou stránku, kdy by se dopravce neměl např. vydat na cestu, když je hlášený déšť nebo zastavit v noci na tmavém místě.

Důležité tedy je, aby přepravce souhlasil s použitím daného vozidla. Tento souhlas byl ideálně v přepravní smlouvě a stejně tak v nákladním listu. Dopravce je za každých okolností povinen postupovat s odbornou péčí. A pokud tak činí, potřebuje už jen pojištění odpovědnosti dopravce, aby měl jistotu i při ostatních nahodilých skutečnostech a na otevřené kontejnery žádné další připojištění nepotřebuje.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.