Pojištění pro dopravce

- POJIŠTĚNÍ PRO DOPRAVCE

Rady jak vybrat pojištění nákladu

1. 12. 2015
Ve Fajn Pojištění se zabýváme pojištěním dopravců a velkou část smluv tvoří pojištění odpovědnosti. Klienti to však často nazývají také pojištění CMR nebo pojištění nákladu apod. 
Tento pojistný produkt není příliš složitý, ale pro správné nastavení smlouvy je potřeba dobře znát pojistné podmínky. Každá pojišťovna má totiž v tzv. výlukách něco jiného. Některé věci se připojišťují dodatečně, něktéré škody jsou vyloučeny úplně. Proto jsme připravili tento výčet věcí, o kterých je dobré se rozmyslet a informovat poradce při přípravě nabídky. Rozdělili jsme je do těhto bodů

1. Určení limitu pojištění
Pro správné určení limitu pojištění jsou 2 varianty. Při vnitrostátní dopravě odpovídá dopravce za plnou hodnotu nákladu, proto je limitem odhadovaná maximální hodnota nákladu. V mezinárodní dopravě je úmluvou CMR odpovědnost omezená na přibližně 300 Kč za každý kilogram nákladu. Proto stačí touto hodnotou vynásobit maximální zatížení vozu. Pokud provádíme obě varianty, tak by to měla být ta vyšší z obou částek. Má-li dopravce více než jedno vozidlo, doporučujeme navýšit limit např. dvojnásobně, aby pokryl i případný souběh škod u více vozidel.

2. Spoluúčast
Za obvyklou spoluúčast v pojištění odpovědnosti za náklad se považuje 10 % min. 10 000 Kč. Jde-li však o malou začínající společnost nebo živnostníka, kdy by i nárok na 10 % hodnoty nákladu mohlo ohrozit podnikání, navrhujeme spoluúčast nižší.

3. Územní rozsah
Už u určení limitu jsme psali o rozdílné odpovědnosti ve vnitrostátní a mezinárodní dopravě. Proto je vždy potřeba sdělit požadovaný druh dopravy, zda jde o tu či onu případně oboje. V rámci mezinárodní dopravy jsou vždy kryty státy EU plus Norsko a Švýcarsko. Některé pojišťovny mají standardní rozsah na geografické území Evropy a výjimečně i s asijskou částí těhto států. Doporučujeme vždy napsat státy mimo EU, do kterých Vaše auta jezdí. Speciální věcí je tzv. kabotážní přeprava, což je přeprava uvnitř cizího státu. Řídí se zvláštními předpisy a je vždy nutné napsat které státy a především pokud jde o Německo.

4. Druh nákladu
Pokud jde o druh nákladu, jsou některé věci, které jsou nepojistitelné nebo je potřeba připojistit. Z těch základních připojistitelných tam patří tyto: nebezpečný náklad - ADR, použité stroje a ojetá auta, rychlekazitelné zboží, stěhované věci a majetek, elektronika nebo expresní balíky a dále cennosti, ceniny a věci zvláštní hodnoty. K nepojistitelným nákladům patří např. živá zvířata, ale dopravce za ně také nenese odpovědnost.

5. Druh vozidla
Pro toto pojištění není důležité jestli máte tahač, nákladní automobil nebo dodávku. Také nezáleží na tom, jestli máte pevnou konstrukci nebo plachtovou. Pokud ale používáte pro Vaší dopravu nějaká speciální vozidla jako chladírenské vozy, cisterny nebo otevřené kontejnery, je obvykle opět nutné na to sjednat připojištění.

6. Připojištění krádeže
V tomto bodě není současná legislativa úplně jasná. Ta dává dopravci za úkol jednat vždy v nejlepším zájmu bezpečnosti nákladu. Dokonce mu umožňuje jej i prodat, pokud by hrozila jeho zkáza. Jdou však situace, kdy nemá náklad plně pod kontrolou a ten je odcizen. Je pak věcí dopravce prokázat, že udělal vše, aby náklad ochránil. Pro tyto situace je tu i připojištění krádeže. U pojištění krádeže má každá pojišťovna podmínky jiné. Někdy je kryta jen krádež vloupáním, jindy jakékolim pohřešování nákladu. Problematika pojištění odcizení je komplikovaná a bude jí věnován samostatný článek.

7. Další připojištění
V základním rozsahu pojištění je vždy odpovědnost dopravce za náklad, pokud se poškodí během jízdy, skladování a většinou také nakládky a nebo vykládky. Další z možností připojištění je na škody v důsledku nedodržení termínu. To se vztahuje na škody příjemce, ne však na smluvní pokuty.

Napište nám a my Vám porovnáme nabídky pojištění nákladu.

Líbil se vám článek? Sdílejte jej.